איך לצלוח את מלחמת חרבות הברזל

בימים כתיקונם, רואי החשבון מחזיקים בתפקיד חשוב מאוד המסייע בשמירה על היציבות הפיננסית של החברות, הארגונים והעסקים במשק. אולם, בעתות משבר וחירום כפי שיש כיום, מלחמת חרבות הברזל מכה בעוצמה בכלכלה המקומית, תפקידם  של רואי החשבון הופך למכריע, עד כדי כך שהישרדותם של עסקים מסוימים תלוי באיכות תפקודם של רואי החשבון.

בדיוק בשל חשיבות זו ועל מנת שמגוון העסקים, ארגונים וחברות יוכלו לצלוח את תקופת מלחמת חרבות הברזל,  ריכזנו עבורכם את 20 הטיפים המועילים ביותר לצליחת מלחמת חרבות הברזלואשר ניתנים ליישום באופן מיידי ויש ביכולתם לייצר וודאות, אופק ויציבות ובכך להשפיע ולהכריע את עתידו של העסק שלכם.

הקדמת הכנסות

להתחיל במבצע גבייה של כל החשבוניות הפתוחות וכספי החייבים של העסק. אפילו במתן הנחה מסויימת. עדיף שקל אחד ביד מאשר 2 שקלים על העץ.

הגדלת הכנסות

עסקים רבים נדרשים לייצר פתרון חלופי למוצרים שלהם ולהתאימם לתקופה זו על מנת להתפרנס. חישבו על איזה שירות/מוצר מותאם לתקופה זו אתם יכולים להציע היום לכלל הלקוחות שלכם. מאידך ניתן ליצר חשיפה גבוהה יותר למוצרים קיימים המתאימים לתקופה זו ובכך להגדיל ביקושים למוצר שהיה בינוני אך ברוח התקופה הפך למוצר הכרחי או תועלתי.

זה הזמן להיות מקוריים, חישבו על דרך לייצר ערך מוסף למוצרים ולשירות של העסק. הציעו מבצעים והטבות ללקוחות ובחנו מקורות הכנסה נוספים, כגון: הגדלת סל המוצרים של העסק, מעבר למכירות באמצעים דיגיטליים כמו אתרי מסחר וכדומה. זכרו כי עסק שיצליח לייצר הזדמנויות חדשות – יוכל לייצר גדילה משמעותית.

הקטנת מקדמות למס הכנסה

באופן טבעי, עסק שנמצא במשבר כלשהו בעקבות מלחמת חרבות הברזל, ככל הנראה לא יעמוד בתחזיות ההכנסה שלו לשנת 2023, ועקב הקיטון בפעילותו, יוכל בעל העסק להקטין את מקדמותיו בהתאם לתחזיות העדכניות כיום.

הקטנת מקדמות של ביטוח הלאומי

באותו עיקרון של הסעיף הקודם, הקטנת היקף ההכנסות יכול להוריד את גובה התשלומים של המקדמות הניתנות לביטוח הלאומי.  יחד עם זאת, תשלום דמי ביטוח לאומי גבוהים יותר יכול להגן עליכם במקרה של תאונת עבודה, גם אם תזרימית זה יקשה על העסק. ולכן אנו ממליצים להתייעץ עם רו”ח או יועץ המס שלכם בסוגיה הזאת.

החזרי מס

קיימים לא מעט אפשרויות לקבלת החזרי מס שונים (רווחי הון, שבח…) מרבית האנשים ובעלי העסקים אינם מודעים לכלל האפשרויות העומדות לרשותם בנושא החזרי מס ולכן אינם ממצים את מלוא זכויותיהם. אנו ממליצים לפנות לרואה החשבון שלך ולעבור איתו על כל האפשרויות לקבלת החזרי מס – אלו כספים שבימים כאלו יכולים לסייע לאנשים רבים לצלוח את המשבר. לדוגמא, ההחזר הממוצע של החזר מס שבח – עומד על עשרות אלפי ש"ח. אני מכיר לא מעט משפחות שהסכום הזה היה מסייע להם רבות בצליחת מלחמת חרבות הברזל ומונע מהם עוגמת נפש גדולה. ניתן להכנס לעמוד שאלון החזרי מס , למלא מספר פרטים ואנו נבדוק עבורכם אם מגיע לכם החזר – כניסה לשאלון החזרי מס

החזרי מס לשכירים
החזרי מס שבח
החזרי מס לגיל הזהב

הקפאה זמנית של הפקדות לקרן השתלמות, קופות גמל, פנסיה וכדומה

הפקדות אלו נחשבות לשנתיות ולכן ניתן לבצע הפקדות גם במשך השנה. לכן לבינתיים ניתן לשקול לעצור את כל ההפקדות ולהשאיר את הכסף זמין בבנק עד שהמצב יתבהר. כאמור בסוף השנה תוכלו תמיד לבצע את ההפקדות אם מצבכם יאפשר זאת.

הגדלת מסגרות אשראי בנקאיות, רק ליתר ביטחון

בקשו זאת עכשיו גם אם אינכם באמת זקוקים לכך עכשיו. זה יאפשר לכם ביטחון כלכלי אם תזדקקו לו, וזה יהיה כבר בידיים שלכם.

בדיקת אפשרות של דחייה בתשלומי המשכנתא מול הבנק

במרבית הבנקים ניתן לדחות תשלומי משכנתא של 4 חודשים, כאשר תשלומים אלו צפויים להיפרס על פני יתרת תקופת המשכנתא. כמובן שנדרש לבדוק את התנאים הספציפיים בבנק שלכם.

הלוואת מדינה

משרד האוצר מציע לבעלי העסקים אפשרויות מימון וגישור בעלות נמוכה יחסית מהעלות הרגילה. בהלוואות אלו נסו לקבל את תקופת הגרייס הגדולה ביותר. מומלץ להשוות את תנאי ההלוואה לתנאי הלוואות רגילות מהבנק – לעיתים ניתן לראות כי הפער אינו גדול, אם בכלל ולשקול זאת מול הבירוקרטיה ומהירות הטיפול של הלוואות המדינה.

צמצום מלאים ודחיית השקעות עסקיות

פעלו בניסיון לממש מלאים ככל הניתן ולצמצם השקעות עסקיות שאינם מתאימים לרוח התקופה.

חישובי רווחיות מחדש

מומלץ לבדוק את רווחיות העסק ממוצריו השונים/שירותיו, ולבצע התאמות במידת הצורך

דחייה/פריסה מחדש של הלוואות תשלומים

פנו לכל הגורמים שיש לכם מולם התחייבות כלשהי: ספקים, בנקים…. ובקשו דחייה ו/או פריסה מחודשת על פני תקופה ארוכה יותר.

משא ומתן מחודש עם בעל הנכס

נהלו משא ומתן עם בעל הנכס אודות השכירות והקטנת התשלום השוטף או דחייה של מספר חודשים לכל הפחות.

הקפאת תשלומים שאינם הכרחיים בתקופה הזאת

מומלץ להקפיא את כל התשלומים שאינם הכרחיים: ביטוחי אחריות מקצועית לתקופות שהעסק לא פעיל, ביטוח מקיף (למקרה של תאונות, לא גניבות) וכדומה..

צמצומים בכוח האדם

זה הזמן להתייעלות בעסק ולצמצם את כח האדם למינימום ההכרחי.

הגשת דוח של 2023 מוקדם מהרגיל

יש לבחון היטב את צפי החזר המס ובאותה הזדמנות לבדוק גם זכאות להחזרי מס שטרם נדרשו בגין תקופות קודמות (במידה ולא הוגשו דוחות לתקופות אלו)

פיקדונות, חסכונות או תיקים של השקעות בניירות ערך

עסקים שיש להם רזרבות כגון חסכונות, פקדונות ותיקי השקעות בניירות ערך – יתכן וזה הזמן להנזיל אותם במידה ותזרים המזומנים מחייב זאת.

חישוב מסלול מחדש – תכנית עבודה ותקציב חדש

מיותר לציין כי אם ערכתם תכנית עסקית לשנת 2024, ככל הנראה שאינה רלוונטית ואינה מדוייקת בלשון המעטה בשל מלחמת חרבות הברזל שפקד אותנו לפתע. אנו ממליצים לבצע התאמות או תכנון מחדש של התכנית העסקית בהתאם למצב החדש. יתכן שכמות העובדים השתנתה, היקף הפעילות השתנה, מוצרים חוסלו ומוצרים אחרים הפכו לנחשקים יותר עכשיו. לכן, חשוב מאוד לתכנן מחדש בהתאם למצב הקיים כיום בעסק, לעדכן תחזיות, הוצאות, הכנסות וכן הלאה. עריכת התכנית העסקית תוכל לעיתים לתת לכם תובנות חדשות ופתרונות יעילים לניהול והתמקדות העסק בתקופה זו.

מעבר לשירות דיגיטלי

כמעט כל שירות או מוצר, כמעט כל עסק יכול וצריך לחשוב על מעבר לאספקת שירותיו ומוצריו באופן דיגיטלי. זה יכול להיות באמצעות בניית אתר אינטרנט תדמיתי לעסק או אתר מסחר למכירות אונליין, זו יכולה להיות עבודה באמצעים דיגיטליים כמו זום, מענה דיגיטלי ללקוחות וכדומה. מומלץ להסתייע במומחי דיגיטל על מנת שיציעו לכם את הדרך הנכונה ביותר לשייוק/חשיפה/מכירה לעסק שלכם באופן דיגיטלי. האפשרויות הן רבות מאוד ומומלץ להתייעץ עם מספר גורמי מקצוע על מנת לשמוע ולבחון את הפתרונות השונים שהם מציעים עבור העסק ומהם לבחור את האופציה הטובה ביותר עבורך.

יישום כל ההמלצות שלעיל גם בניהול משק הבית הפרטי שלך

ניהול משק הבית הוא ניהול משלים ןלעיתים עבור עצמאיים רבים הוא חלק בלתי נפרד מהתנהלות העסק (לא תמיד מקפידים על הפרדה מלאה בין הניהול העסקי לניהול משק הבית כשמדובר בעצמאיים כגון עוסק מורשה ופטור). בייחוד במקרים אלו חשוב להקפיד על ניהול משק בית נכון ויעיל. כל המלצה שניתנה במאמר זה תקפה גם בנוגע לניהול משק הבית. ככל שמשק הבית יהיה מנוהל טוב יותר, כך הוא יפגע פחות ויצלח יותר את תקופת מלחמת חרבות הברזל.

אנו מזמינים אותך לפנות אלינו לקבל עצה טובה לתקופה זו – אנא מלא את פרטייך ואנו נחזור אלייך בהקדם האפשרי